Get your own Digital Clock

Friday 2 December 2011

Alkisahnya jodoh pertemuan itu ditangan Allah S.W.T.~

Di suatu pagi yang hening.. he3.. pagi la sangat dah pukul 8.40 lebih da waktu tu. Aku tengah tunggu van koop nak pergi kelas waktu. Sempat lagi aku cuci mata tengok anak teruna jiran depan rumah aku.. he3.. pagi-pagi lagi dah nak menggatal.. opps... he3 tak gatal pun aku baik-baik aja. Tunggu punya tunggu sampai juga akhirnya Pak Rahim. Pukul 8.55 waktu tu.


Pak Rahim: Maaflah adik, tadi pak cik dah keluar simpang taman perumahan ni pergi hantar budak ke kampus. Adik lambat tepon sikit, kalau pak cik tahu tadi pak cik dah datang amik.

Aku: Takpe pak cik.. he3.. saya pun siap lambat tadi (syok sangat kan tido balik lepas Subuh)

Pak Rahim: Kawan-kawan yang lain mana? dah pergi?

Aku: Dorang dah pergi tadi lagi kelas pukul 8 (tipu, tak kan aku nak cakap plak kat Pak Rahim yang dorang da tinggal aku, al maklum la dorang de kereta aku ni ape yang ade.. hu3)

Aku ingatkan Pak Rahim nak terus hantar pergi kampus, sekali singgah dulu hantar sorang budak tu ke stesen bas kat bandar. Nak balik kampung ler tu, jeles aku yang masih kena pergi kelas! Van da nak gerak da waktu tu, tiba-tiba aku nampak ada 2 orang budak lelaki berlari-lari nak kejar van. Aku pun cakaplah kat pak cik tu. Sekali waktu nak naik tu boleh plak dia jadi cam patung cendana kat tepi pintu van tu.

Adik SK1: Eh, mana kad aku? kau de nampak tak? (dia tanya kat kawan dia, Adik SK2)

Adik SK2: Tak tau. Tak kan tertinggal kat stesen bas plak. Eh, dekat kedai makan tu kot?

Adik SK1: Aduh, camne ni? kena gi amek la kejap.

Pak Rahim: Kat kedai mana? naik la dulu pak cik anta ke kedai tu. Nak anta orang pegi kelas ni.

Maka naik la budak berdua tu. Si SK1 tu duduk kat depan sebelah pemandu, yang si SK2 tu pulak dok kat belakang aku.

Adik SK2: Akak ada kelas ke ni?

Aku: Ada, pukul 9 jap lagi.. tak pe (senyum sambil puji dalam hati comelnya budak ni, cute macam adik aku yang kat kampung tu)

Adik SK2: Oh, akak duk kat luar eh?

Aku: Ha'ah.

Adik SK2: Akak part berapa?

Aku: Baru part 3 (sambil jeling tgk kat matrik budak tu.. he3.. )

Adik SK2: Oh, akak amik kos pe kak?

Aku: Sains kimia.

Adik SK2: Erk, sains kimia? Diploma Sains erk?

Aku: Tak, bachelor (sambil senyum malu)

Adik SK: Eh, salah la ni. Sorry akak (adik tu wat muka terkejut.. Aku dalam hati da gelak perasan, ha3.. aku ni awet muda kot)

Aku: Eh, takpe bukan apa pun (senyum lagi)

Adik SK: Nape akak tak duduk kat dalam? kan de yang kena bayar RM 210 tu tuk satu sem.

Aku: Oh, yang tu untuk yang baru masuk je. Akak ni da lama lagipun tempat kediaman kan tak cukup. Bagi kat budak baru je la, dorang kan tak biasa lagi cam akak ni dah biasa ngan tempat ni.

Adik SK2: Dulu akak belajar diploma ke matrik? kat mana?

Aku: Akak belajar diploma je kat sini jugak.

Adik SK2: Akak ni selalu ke gi kelas lambat camni? Eh, akak ni memang suka eh bangun lambat pastu lambat gi kelas. Tak baik tau kak. 

Aku: (eh, eh udak ni lecture aku plak. Nak kena ini budak!) Eh, mana ade, dah bangun awal da pagi tadi. alah, lecturer faham la student dok kat luar kampus memang susah nak dapat transportation pagi-pagi.

Adik SK2: Akak tinggal berapa tahun lagi?

Aku: Lagi setahun. (sebenarnya aku terlupa, sepatutnya lagi 1 tahun setengah)

Adik SK2: Oh, nanti hujung tahun akak grad dah la ek.

Aku: Erm, yela kot. InsyaAllah~ (gaya tak yakin)

Adik SK2: Akak, tak boleh macam tu. Akak kena yakin dengan diri sendiri. Tak kan lah akak tak nak habis cepat.

Aku: Ish, takdelah.

Aku dalam hati bila la nak sampai ni, banyak mulut pulak budak ni aku pun sama naik gi layan budak ni. Ish ish, entah mimpi pe aku malam tadi sampai boleh jadi TERLEBIH mesra alam pagi ni. Tapi seronok gak berborak dengan orang yang kita tak kenal ni.. he3.. Masuk je pintu depan U, aku pun menarik nafas lega. Yes, dah nak sampai!

Pak Rahim: Adik, kelas kat mana ni?

Aku: Kat blok baru, kat belakang, blok C (begitu terperinci penerangan aku! he3)

Adik SK2: Akak, akak ni orang mana? asal mana?

Aku: Eh, tak leh gitau (sambil pandang kiri kanan buat-buat tak amik port sangat)

Adik SK2: Alah, akak saya bukan nak mengorat akak pun. Nak tau je.

Aku: Eh, ke situ dia. Bukan sebab tu la. Saja malas nak bagitau. ha3.. (gelak jahat sambil control ayu.. ceit! poyo je aku ni)

Adik SK2: Alah, boleh la kak mana tau nanti boleh buat kakak angkat. (Aku tengok ke depan, nampak si SK1 tu dok gelak-gelak sambil mengelengkan kepala)

Aku: Cuba teka~ (masih nak berahsia takut kena perli kaw-kaw dek budak ni.. he3)

Adik SK2: Orang KL ek?

Aku: Eh, ye ke? nape adik teka akak orang KL? (muka terkejut yang teramat sangat. Aku ni bercakap bunyi macam orang KL ke? alamak!)

Adik SK2: Slang akak cam orang KL.

Aku: Takla.

Adik SK2: Habis tu, akak orang mana?

Aku: Pahang je (tak pasal-pasal dapat dosa kering sebab tak berlaku jujur.. hu3.. tapi betulla aku memang tinggal kat Bentong, Pahang tapi dilahirkan dan sempat membesar di Kelantan. Hakikatnya aku terlupa nak bercakap slang 'budu' sebab syok sangat borak dengan si SK2 tu. Kalaulah dia tahu  mau kena 'laser' ngan budak ni.

Adik SK2: Oh, Pahang kat mana?

Aku: Bentong je~

Adik SK2: Oh, patutla Bentong kan da nak masuk belah KL (sambil sengih, kutuk aku la tu!)

Aku: Oh, perli akak eh?

Adik SK2: Takla. he3. (boleh dia gelakkan aku)

Nasib baiklah waktu tu aku dah nak sampai kat blok B. Berhenti je van tu kat depan kafe blok Infra Science Tech si SK2 pun cakap;

Adik SK2: Saya doakan akak berjaya... bla.. bla... bla.. jangan lupa kami tau

Aku: Hmm, memang tak ingat da lepas ni (logiknya macam tu la, jumpa la plak kan aku ngan budak-budak tu lepas ni. Ingat senang ke nak jumpa balik kat kampus sebesar alam tu)

Lepas bayar tambang je aku terus buka pintu van dan terus keluar. Si budak berdua sempat lagi nak berlambai-lambai bye bye kat aku. Uh, memang rasa nak tergelak aku dibuatnya. Hahaha.. aku masuk kelas dengan senang hati dan riang gembira. Rasa bertuah pula boleh terjumpa dengan budak yang nyata telah menceriakan pagi aku pada hari itu. Masa tu Miss pun tak masuk kelas lagi. Kan aku da kata memang takpe kalau lambat sikit pun.

Nak dijadikan cerita petang tu dalam pukul 5 lebih  aku baru habis kelas dan dalam perjalanan balik ke rumah sewaku di Taman Desa, masih menaiki van yang dipandu oleh Pak Rahim kami singgah di bandar untuk menurunkan penumpang yang tinggal di kawasan bandar. Tanpa disangka-sangka~

"Eh, macam kenal je akak ni!" Dengan muka pelik aku pusing ke sebelah kiri dan nampak si SK2 tu dok tersengih kat tepi van. Secara automatik senyuman aku makin melebar.

"La, jumpa lagi korang ni" Waktu tu lah aku terpandang si SK1 tu dan aku nampak..

"Apsal tangan berbalut tu? Baru pagi tadi jumpa elok je tangan tu, jumpa balik petang ni dah beranduh?"

Waktu tu juga la Pak Rahim suruh dorang naik van lain yang memang dah tersedia ada dari tadi kat stesen bas tu. Kiranya ikut giliran la, macam aku ni takpe la sebab dari dalam kampus agi cuma nak pergi umah aku tu kena lalu bandar dulu, alang-alang tunggu jela penumpang lain.


 Adik SK2: Ala, pak cik.. baru je nak borak ngan akak ni~

Aku: Bye bye.. hahahaha.. jumpa lagi.

Rasa nak tergelak bila tengok budak dorang tu, yang sorang beranduh tak tau la patah tangan ke terseliuh je, yang sorang lagi tu terkedek ikut SK1 dari belakang sambil jinjit plastik ubat. Entah apalah yang jadi sebenarnya sampai si SK1 tu beranduh bagai. Kalaulah ada jodoh pertemuan lagi (entah aku ingat lagi ke tak muka budak SK1 dan SK2 tu) insyaAllah aku nak tanya. he3.

p/s: SK1 dan SK2 semoga kita jumpa lagi!

No comments:

Post a Comment

Arigato! thanks for the comment/s