Get your own Digital Clock

Monday 2 April 2012

April Fool

Ape ye sebenar2 nye pengertian April Fool ni? Ada sape2 yang tau... dari mana datangnya.... sejarah dan asal usul mende ni? Aku tak berapa 'berilmu' aka tahu sangat pasal mende ni tapi dari apa yang aku tengok dan perhati... hari April fool ni orang biasanya akan mengenakan sesiapa/ menipu/ memperbodohkan/ apa2 je lah yang boleh menyebabkan orang rasa tertipu mungkin... rasa marah.. sakit hati.. sedih.. kecewa.. apa2 je la... Errkkk... apa yang aku cuba sampaikan ni sebenarnye???? 

Ntahla labu... yang aku tahu aku TAK SUKA kalo ada orang main2 kan aku time bulan April ni dan tiba2 cakap April Fool! April Fool kunun... mahu makan pelempang... hehehe tapi setakat ni tak pernah lagi la terkena... Setahu aku berdosa tau kalo kita sambut April Fool ni.. sama macam kalau kita sambut Valentine's Day tu.. Ye ke? tak pasti la pulak... Hmmm sebab tak tau sangat kan.... apalagi masa ni lah nak guna segala kemudahan yang ada.... google ler.. search pasal April Fool... 

Hmmm... what do i get? April Fool ni rupanya berasal dari satu tragedi besar yang sangat menyedihkan dan memilukan iaitu sejarah Muslim Sepanyol pada tahun 1487 atau bersamaan dengan 892 H. Untuk keterangan lebih lanjut bacalah ye kat sini... 

<a href="http://mykhilafah.com/artikel/1291-april-fool-mengungkap-tragedi-penyembelihan-umat-islam-sepanyol#.T3iRyxkip90.blogger">April Fool – Mengungkap Tragedi Penyembelihan Umat Islam Sepanyol</a>

Dan kalo ditanya pasal hukum, aku rasa beberapa potongan hadis yang aku copy paste dari web Darul Ulum ni boleh membantu...

Rasulullah SAW bersabda : Orang munafik mempunyai tiga ciri : Dia menipu, tidak menepati janji, dan tidak menunaikan amanah. [HR al-Bukhari dan Muslim]

Rasulullah SAW memberikan amaran ke atas perbuatan menipu dengan tujuan menghiburkan manusia. Baginda SAW bersabda: “Kecelakaan ke atas sesiapa yang menipu untuk menghiburkan manusia, kecelakaan ke atasnya, kecelakaan ke atasnya.” [HR Abu Daud, at-Tirmizi, dan an-Nasai’e]

Rasulullah SAW juga bersabda: “Seseorang itu tidak dikira benar-benar beriman hinggalah dia meninggalkan penipuan yang bertujuan untuk bergurau dan meninggalkan berdebat walaupun dia membawa kebenaran”. [HR Ahmad dan At-Thabrani].

Sebahagian hadis Nabi SAW turut memberikan amaran ke atas umat Islam daripada menakutkan orang lain sama ada secara serius mahupun bergurau. Rasulullah SAW bersabda: “Tidak dibenarkan seseorang menakutkan seorang Muslim.” [HR Abu Daud]

Sumber dari laman web http://darululumonline.wordpress.com/2011/04/01/fatwa-dan-hukum-menyambut-april-fool/

Kalo tanya pendapat aku, secara personally pun aku rasa perbuatan menipu walaupun dengan niat bergurau ni memang tak patut lah. Boleh mendatangkan mudarat pada orang lain. Lagipun menipu tu kan ditegah dalam Islam. So memang sangat tak patut lah. Hari ni pun aku secara tak langsung dah terkena. Tapi nasib baik lah benda yang ditipu tu bukanlah sesuatu yang boleh memudaratkan... Alkisahnya, kakak ipar kepada kawan aku telah selamat melahirkan. Si abang tu pun beria lah post kat fb pagi tadi cakap dapat anak kembar, lelaki dan perempuan... kawan aku pun rasa teruja dan sangat gembira. Aku pun tak ketinggalan ikut rasa gembira dan excited..

Tup tup..petang tu dia cakap gurau je... April Fool... sebenarnya dia dapat anak lelaki dan bukan kembar. Memang tak terkata la kan. Ntah apa2 je.. dah jadi bapa budak tapi boleh lagi nak main2... April Fool la sangat.. tak payah la nak ikut sangat budaya yang tak tentu hala ni... kan kawan2..

p/s: tak reti la nak letak link camne.. huhuhuhu... 


No comments:

Post a Comment

Arigato! thanks for the comment/s